عربستان در چاهی که کنده بود افتاد
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : چهار شنبه 25 اسفند 1395
نویسنده : باصر
 
سعودی‌ها قربانی اصلی توطئه چینی خود شدند/شکست عربستان در جنگ نفت

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی تحت عنوان «شکست عربستان سعودی در جنگ نفت» نوشت:‌ سفر دوره ای طولانی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به آسیا که وی امیدوار است از طریق آن موفق به جذب سرمایه گذاری ژاپن و چین در عربستان سعودی شود، نشانه دیگری از میزان تلاش ریاض برای اصلاح اقتصاد و پایان روزهای طلایی استیلای ریاض بر بازارهای نفتی جهان به شمار می آید. 

مازاد و افزایش تولید سعودی ها در صورتی ارزش داشت که می توانست موجب لطمه زدن به ایران یا آمریکا شود، ولی درعوض خود سعودی‌ها قربانی اصلی توطئه چینی خود شدند. با توجه به شدت تحریم هایی که بر ضد ایران اعمال می شد، ایران در هر صورت و قطع نظر از اینکه بهای نفت هر چند دلار بود، می توانست از محل امکان هر گونه صادرات نفت سود ببرد. و نیز به رغم هزینه های ناشی از کاهش بهای نفت بر تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا، این تولید کنندگان نیز موفق شدند به لطف فناوری استخراج پیشرفته خود همچنان مزیت های رقابتی خود را در بازار حفظ کنند و به تولید ادامه دهند.
حتی قبل از سیر صعودی بهای نفت در بازارهای جهانی،‌ عربستان سعودی به این نتیجه رسید که در آینده ای نه چندان دور،  ریاض نیاز دارد تا به سازوکار مالی خود نظم بدهد و اقتصاد خود را متنوع سازد. به همین دلیل سعودی‌ها به توسعه بخش‌های جدید غیرنفتی مانند انرژی های تجدیدپذیر و حتی بخش کشاورزی و دامداری  تولید فراورده ای لبنی توجه نشان داده اند. البته روند حرکت آنان در این زمینه تا حدودی کند بوده است ولی پیامدهای ناگوار جنگ نفتی نشان داده است که  اجرای اصلاحات کند و بی رمق دیگر نمی تواند گزینه ای قابل قبول باشد.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: عکس , سیاسی , اخبار , ایران , سیاسی , ,
برچسب‌ها: قیمت , نفت , عربستان , ایران , فکرنو , فکر9 ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان