۵ تست که اثبات می‌کند نباید به مغزتان اعتماد کنید!
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : چهار شنبه 12 خرداد 1395
نویسنده : باصر

خطای دید مسئله‌ای بسیار رایج است. تست‌‌های بسیاری در اینترنت وجود دارد که در نگاه اول ممکن است شما را به اشتباه بیاندازند و بعد از خواندن جواب با خود بگویید”چه جالب، باورکردنی نیست!”

۵ دلیل زیر به شما می‌قبولاند چرا دچار خطای دید می‌شوید:

۱-مغز ما آنچه را چشم می‌بیند تغییر می‌دهد تا آن را با واقعیت جهان هماهنگ کند
تست معروف مربع A روشن‌تر است یا B را به خاطر دارید؟در این تست در نهایت می‌توان ثابت کرد که هر دو مربع همرنگ هستند اما مغز برای آنکه آن را با واقعیت موجود تطبیق دهد به گونه‌ای جلو می‌دهد که یکی پررنگ‌تر از دیگری است. در واقع ما با مغزمان همه چیز را می‌بینیم نه با چشمانمان.چشم‌ها تنها دریچه‌ای به سمت بیرون هستند. هر چیزی را که ضبط می‌کنند به مغز مخابره می‌کنند و مغز بر حسب موقعیت و داده‌‌های قبلی آن را پردازش می‌کند. در مورد تست مربع‌ها مغز در رابطه با تاثیر سایه و نحوه چینش مربع‌‌های صفحه شطرنج اطلاعات دارد و آن را بر حسب اطلاعات به شما ارائه می‌دهد.

photo_2016-05-28_09-38-00

photo_2016-05-28_09-37-57

۲-مغز آینده را پیش‌بینی می‌کند تا بتوانیم در حال زندگی کنیم
به این تصویر نگاه کنید. این دو خط کاملا موازی هستند اما بیننده گمان می‌کند در وسط صفحه دو خط از هم فاصله گرفته‌اند. در واقع خطوط آبی هستند که شما را گول می‌زنند. مغز احساس می‌کند این خطوط جنبش دارد و شما در حال نزدیک شدن به مرکز صفحه‌اید. اما خطوط آبی چه ارتباطی به خطوط موازی دارد؟ شاید باور نکنید اما در این تصویر خطای دید، ناشی از تصور آینده توسط مغز است. مغز هنگام تماشای این تصویر در یک دهم ثانیه آینده را پیش‌بینی می‌کند. برای عبور از این فضا باید خطوط از هم بازتر باشند!!!

photo_2016-05-28_09-37-50

۳- مغز تصاویر را بر حسب اجزای آشنا تشخیص می‌دهد.
به این عکس نگاه کنید.

photo_2016-05-28_09-37-44

در نگاه اول گمان می‌کنید عکس برعکس شده اوباماست اما وقتی عکس را برگردانید متوجه می‌شوید که عکس به هم ریختگی بسیاری دارد.

photo_2016-05-28_09-37-38

در واقع مغز در نگاه اول با تشخیص اجزای آشنا، یک صورت را شناسایی می‌کند امادر وهله اول متوجه درست بودن برخی از اجزا در عکس چپه شده نمی‌شود تا اینکه عکس درست می‌شود و مغز می‌تواند تشخیص دهد مشکل کجاست.

۴- دیدن و تشخیص دادن، دو مفهوم جدا برای مغز است
این تصویر را حتما دیده‌اید. زن پیر و زن جوان!

photo_2016-05-28_09-37-31

تست خطای دید مربوط به سال ۱۸۸۰ است. سعی کنید هر دو تصویر را با هم ببینید! این کار نشدنی است. در واقع می‌تونید یکی را پس از دیگری ببینید اما هر دو را همزمان خیر! چون برای مغز دیدن و تشخیص دادن دو مسئله جدا از هم است. شما هر دو را می‌توانید ببینید اما تشخیص همزمان هر دو برای مغز ممکن نیست!

۵- مغز توانایی تجمیع تمام اطلاعات را ندارد
می‌توانید باور کنید که این دو میز هر دو یک مساحت دارند؟

photo_2016-05-28_09-37-23

یکی از میزها تنها ۹۰ درجه چرخیده است! شاید باور نکنید اما کافی است اندازه‌گیری کنید یا حتی صفحه یکی را روی دیگری بگذارید.

photo_2016-05-28_09-37-16

 

حقیقت اینجاست که مغز ۳۰بخش مختلف برای تشخیص مسایل دارد. بخشی از مغز درگیر فرم و شکل می‌شود، بخشی دیگر درگیر رنگ ، عمق و …!

photo_2016-05-28_09-37-10

قرار گرفتن این دو میز مغز را دچار دوگانگی می‌کند! چطور ممکن است میزی مستطیلی و باریک، مساحتی مشابه میزی مربع داشته باشد؟ در این حالت بخش‌‌های مختلف مغز نمی‌تواند اطلاعات را با هم هماهنگ کند!
باور کنید نمی‌توانید همیشه به آنچه می‌بینید اطمینان کنید چون مغز انسان قابل اعتماد نیست!



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مقاله , علمی , ,
برچسب‌ها: تست , هوش , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان