آیا واقعا باید سپاه قدس داشته باشیم؟/تصاویر
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 7 فروردين 1395
نویسنده : باصر
 
سوال اینجاست که چرا باید "سپاه قدس" داشته باشیم؟

  "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی"  یکی از ارگان های نظامی ایران است که در امنیت جمهوری اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این نیرو در سال 1357 و برای مقابله با ضد انقلاب و تجاوز رژیم بعث عراق تشکیل شد و توانست در دوران جنگ تحمیلی عملیات‌های موفقی را انجام دهد و هزاران کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.

چرا باید



یکی از یگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه قدس جمهوری اسلامی (نیروی قدس) است که هدف از تشکیل آن در ابتدا مقابله با تجاوز دشمن بعثی و نقش‌آفرینی در سطح برون‌مرزی برای رصد عملیات و اقدامات "صدام حسین" دیکتاتور سابق عراق بود.

از دیگر ماموریت‌های مهم سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران توسعه امنیت ملی و رصد "تهدیدات فرامرزی"، حمایت از مستضعفان و محرومان جهان در برابر امپریالسم و گسترش دایره معنوی انقلاب اسلامی است.


چرا باید


اما امپریالیسم به رهبری ایالات متحده آمریکا شدیدا مخالف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران است و برای تحریم این نهاد هر تلاشی را انجام می‌دهد که این موضوع در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز وجود داشت.



*بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم "مشهد"

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی در جمع مردم مشهد با تأکید بر اینکه در صورت قبول این تفکر خاص (کوتاه آمدن در برابر آمریکا)، زیاده خواهی های امریکا و عقب نشینی در مقابل او در این حد نیز متوقف نخواهد شد، افزودند: در ادامه این روند تدریجی، جمهوری اسلامی ایران طبعاً باید به امریکاییها توضیح دهد که چرا سپاه پاسداران و نیروی قدس را تأسیس کرده است، چرا باید سیاستهای داخلی با موازین شرع تطبیق داده شوند، چرا باید سه قوه براساس شریعت اسلامی عمل کنند و چرا شورای نگهبان قوانین مغایر با شرع را تأیید نمی کند؟

ایشان  تأکید کردند: اگر در مقابل امریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می آید و کار به جایی می رسد که جمهوری اسلامی ایران از محتوا تهی می شود و تنها صورت ظاهری آن محفوظ خواهد ماند (بیشتر بخوانید).



*اهمیت "سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران"

سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران (نیروی قدس) به دنبال توسعه امنیت ملی با رصد عملیایتی خارج از مرزها و کمک مستشاری به محور مقاومت است.در دوران جنگ تحمیلی نقش مهم نیروی قدس در جلوگیری از  حملات صدام بخصوص در سال‌های آخر دفاع مقدس کاملا مشخص است.  پس از جنگ تحمیلی هم کمک‌های مستشاری و معنوی به مسلمانان بوسنی در "بالکان" برای مبارزه با "قصاب" این منطقه حائز اهمیت بود.

البته رسانه‌‌های وابسته به ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش می کنند تا کمک های مستشاری سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را به "مسلمانان بالکان" زیر سوال ببرند و از آن تعبیرهای دیگری را ارائه دهند.

مهمترین کمک سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در 5 سال اخیر مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش از طریق ارائه‌ مشاوره‌های نظامی بود. در سال های  اخیر سوریه و عراق با مشکلات جدی مواجه بودند و تروریست ها پیشروی های گسترده ای داشتند و ایده تصرف دو پایتخت مهم منطقه یعنی "بغداد" و "دمشق" را در سر می پروراندند و اگر نبود کمک‌های مستشاری سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، تروریست‌های به اهداف خود رسیده بودند و منطقه را بی‌ثبات می کردند.


اهمیت اقدامات مستشاری سپاه قدس در دو منطقه بسیار مشخص بود؛ "جرف الصخر" در عراق و  "القصیر" در سوریه. در سال 2014 و زمانی که داعش اکثریت استان "الانبار" را در اختیار داشت، اقدامات  امنیتی علیه استان "کربلا" انجام شد و منطقه "جرف الصخر" به تصرف تروریست‌ها درآمد که پس از انجام عملیات موفق‌آمیز ارتش و حشد الشعبی این منطقه در اطراف استان "کربلا " پاکسازی و زائران اربعین به راحتی توانستند به عتبات سفر کنند.



** توپولوژی "جرف‌الصخر"

 
"جرف‌الصخر"  شهری در عراق بوده که در 60 کیلومتری جنوب غرب  "بغداد"  و 80 کیلومتری شهر  "فلوجه"  قرار دارد که جمعیتی معادل 80 هزار نفر را در خود جای داده و به استان کربلا نیز بسیار نزدیک است.  

روزنامه Washingtonpost نوشت:  در یک عملیات 2 روزه، "جرف‌الصخر" که یک شهر 80 هزار نفری حد فاصل 40 مایلی جنوب غرب پایتخت بوده را در یک عملیات 2 روزه آزاد شد که در اشغال ماندن آن می‌توانست خطرات بسیاری برای "کربلا" داشته باشد و در این آزادسازی، ژنرال "قاسم سلیمانی"  نیز حضور داشت.



چرا باید

چرا باید

 

چرا باید



خبرگزاری Reuters در مقاله‌ای با عنوان "ایران در شکست محاصره گروه تروریستی داعش در عراق نقش‌آفرینی کرده است"، نوشت: کمک‌های ایران نه تنها به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات بوده، بلکه حمایت  تخصصی (مشاوره) نیز انجام داده است.  
 
روزنامه Washingtonpost درباره آزادسازی جرف‌الصخر گزارش داد: با مشارکت دولت عراق، فرماندهی  "هادی‌العامری" فرمانده سازمان بدر و  سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس تصرف مجدد شهر امکان‌پذیر شد.


این روزنامه افزود: نظامیان و نیروهای عراقی به رهبری  "قاسم سلیمانی" (فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران) موفق به شکست‌دادن تروریست‌ها در منطقه "جرف‌الصخر" شدند. 


دومین اقدام مستشاری بسیار مهم سپاه قدس در آزادسازی شهر راهبردی "القصیر" در سال 2013 بود که اکر این شهر سقوط می‌کرد؛ سراسر سوریه در اختیار تروریستهای تکفیری قرار می‌گرفت و اقدام به موقع "سردار سرلشکر شهید حسین همدانی " مستشار نظامی ایران در سوریه از سقوط  "القصیر" جلوگیری کرد.


چرا باید


چرا باید




**توپولوژی شهر "القصیر"

"القصیر" یکی از شهرهای مهم و راهبردی استان حمص بوده که از طریق مرز مشرف به منطقه "بعلبک" لبنان است.  این شهر در غرب سوریه  قرار دارد و تنها 35 کیلومتر با شهر "حمص" مرکز استان و 15 کیلومتر با مرزهای لبنان فاصله دارد. 

شهر "القصیر" با قرار گرفتن در جنوب غربی شهر حمص در واقع حلقه ارتباط بین ریف شمالی لبنان و ریف جنوبی استان حمص به شمار می‌آید و تا پیش از آغاز بحران سوریه اهالی این منطقه رابطه تناتنگی با ساکنان مناطق لبنان داشتند.

 شهر "القصیر" و ریف آن در استان "حمص" دژ و پناهگاه ورود سلاح و تجهیزات نظامی و عناصر مسلح به داخل سوریه و کانون کمک و امداد رسانی به گروه‌های تروریستی و به ویژه گروه‌های سلفی و تکفیری به شمار می آمد ، به  نحوی که گروه‌های سلفی مسئولیت پشتیبانی لجستیکی تروریست ها را بر عهده داشتند.  با آزادسازی این شهر تروریست ها ضربه سختی در سال 2013 از ارتش سوریه و مقاومت دریافت کردند و نقش مستشاری "سردار سرلشکر شهید حسین همدانی" بسیار پررنگ بود.

حضور مستشاری سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا علاوه بر اینکه امنیت ملی کشورمان را ضمانت می کند؛ کشورهای منطقه را از گسترش تروریسم و افراط‌گرایی ایجاد شده توسط آمریکا و هم‌پیمانانش محافظت خواهد کرد و این بر خلاف گفته آمریکایی‌‌ها است که "نیروی قدس" را با تعابیر دیگری می سنجند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , نظامی , اخبار , ایران , سیاسی , ,
برچسب‌ها: سپاه , قدس , عکس ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان