مردان زن نما،پسران دختر نما
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 29 اسفند 1394
نویسنده : باصر
 
سونامی مصرف مواد آرايشي از ميان دختران به پسران ايراني نيز رسيده و متاسفانه استفاده از اين مواد در ميان جوانان روز به روز در حال افزايش است.

این ها دختر هستند یا پسر؟/ آرایش مردان نتیجه تغییر سبک زندگی افرادبا وجود دستاوردهاي متفاوت و چشمگيري كه ايرانيان در زمينه هاي گوناگون كسب كرده و زبانزد خاص و عام شده اند اما اينبار صدر نشيني را تجربه كرده اند كه باعث تاسف و ناراحتي است چرا كه ما در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دنیا قرار داريم.

بر اساس تحقیق موسسه تحقیقاتی TMBA، در سال ٩٢  ،حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45 سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، به طور  ميانگين ماهانه 7/5 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند.

بر اساس آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش هر زن ایرانی در سال 150 دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار لوازم آرایشی مصرف می‌کند.

در همين راستا  زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کم ترین مصرف این لوازم را در دنیا اما دختران و زنان ايران كه زيبايي خدادادي نصيبشان شده است از همان سنین نوجوانی از لوازم آرایش استفاده مي كنند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد.

**چرايي همه گير بودن لوازم آرايش در ميان بانوان

 دختران و زنان ايراني روزانه مقدار زيادي پول صرف خرید لوازم آرایشی می کنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت مي گذرانند از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستيك مي دهد.

غفار تبريزي روانشناس درخصوص استفاده از لوازم آرایش و فراگير بودن آن مي گويد: در شرایط فعلی، اگر یک نوجوان ایرانی تمایلی به استفاده از لوازم آرایشی نداشته باشد، از سوی هم‌سالان خود عقب‌افتاده تلقی می‌شود و تحت فشاری قرار می‌گیرد که مقاوت با آن کار ساده‌ای نیست.

این روان‌شناس در ادامه با إشاره به اينكه ميل به مصرف بيش از اندازه لوازم آرايش در ميان بانوان تا اندازه اي با عدم وحود اعتماد به نفس در ميان آن ها مرتبط است  گفت: یکی از دلایل کاهش اعتماد به نفس ایرانی‌ها، دلیل تاریخی آن است اعتماد به نفس ایرانیان در برهه‌های مختلف تاریخی توسط حکام زمان از میان رفته است. علاوه بر این باید بر تاثیر شکست بر کاهش اعتماد به نفس در افراد اشاره کرد، فردی که زندگی‌اش با پیروزی‌ها و اتفاقات خوب همراه باشد، نگرشی مثبت پیدا می‌کند و در نتیجه به خود نیز نگرشی مثبت خواهد داشت. حال فرد و یا اجتماعی را تصور کنید که شکست‌های زیادی را تجربه کرده باشد، چنین فردی حس منفی نسبت به خود پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه افراد جامعه که اعتماد به نفسی شکست خورده دارند، تلاش می‌کنند تا آن را به نحوی جبران کنند و "لوازم آرایش" یکی از راه‌های آن است! هرچند که آرایش کردن نمی‌تواند شکست‌ها را جبران کند، اما فردی که اعتمادش به خود دچار تزلزل شده به اشتباه از آن مدد می‌جوید. این فرد تنها یک فرد نیست و بخش زیادی از جامعه را شامل می‌شود؛ افراد تلاش می‌کنند تا زمانی را صرفِ دور شدن از استرس‌هایشان کنند و برچیز دیگری متمرکز شوند.

**از تغيير سليقه ي آقايان تا آرايش كردن خانم ها

ريشه ي ميل به استفاده از لوازم آرايش و رسوخ آن در ميان نوجوانان و جوانان ايراني را مي توان در ماهواره ها و شبكه هاي رنگارنگ آن جستجو كرد، شبكه هايي كه بدون هيچ حد و مرزي بانوان در آن با شكل و شمايلي خاص ظاهر مي شوند و فرزندان اين مرز و بوم با الگوبرداري ناشيانه راه آن ها در پيش مي گيرند.

در همين راستا و براي درك هدف دختران از آرايش كردن خويش به گپ و گفتي دوستانه با آن ها نشستيم:

مبينا ٢١ ساله دانشجو در خصوص دلیل آرایش کردن می گوید: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو به همين دليل و زمانی که می بینم همه دخترهاي  هم سن و سال من پس از ساعت ها آرایش در محیط دانشگاه جامعه حاضر می شوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و از آنها کم نیاورم، مانند آنها رفتار مي كنم.

محبوبه ٣٢ ساله از دليل آرايش کردن خود مي گويد: عقل مردم در چشمانشان است و زمانيكه من بدون آرايش و صورت واقعي خود در محافل حاظر مي شوم رفتار عجيب آن ها با خود را كاملا متوجه مي شؤم و  از آنجايي كه اين روزها اگر بدون آرايش باشي تعجب برانگيز است ترجيح مي دهم هميشه آرايش داشته باشم.

نازنین ٣٦ ساله دو سال است كه ازدواج کرده است در اين باره می گوید: در دوره ای که خانم ها با چنین آرایش و حجابی در سطح جامعه ظاهر می شوند، اگر من در خانه به خودم نرسم و با آرایش و ظاهر مناسب پذیرای شوهرم نباشم ، ممکن است شوهرم به زن دیگری که بیشتر از من به ظاهرش می رسد، توجه کند. من هم برای اینکه همیشه از نظر شوهرم زیبا باشم ، هر ماه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می کنم.

از سويي ديگر مهرناز از دلائل ميل به آرايش كردن در بانوان مي گويد: همه ي ما خانم ها اين نكته را مي دانيم كه آرايش كردن چهره اصلا خوب نيست و به مرور زمان سبب چروكيدگي پوست مي شود اما از آنجايي كه سليقه ي برخي آقايان در انتخاب همسر و حتي در خصوص نوع پوشش همسرانشان تغيير كرده است گاها ما مجبور به مصرف مواد آرايشي مي شويم.

**مصرف مواد آرايشي كه تبعات متفاوتي را با  خود به همراه دارد

بر اساس آمار ارايه شده ایران رتبه دوم را در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد،همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی از آن ایرانیان است ،با این آمار، ايران یکی از بهترین بازارها برای لوازم آرایشی است؛ لوازم آرايشي كه اي كاش از راه قانونی و نه قاچاق وارد كشور مي شد چرا كه اينگونه وسائل  تبعات بسيار ناگواري را براي مصرف كنندگان به همراه دارد به گفته مسئولان، 80 درصد از کالاهای آرایشی وارد شده به ایران از راه قاچاق وارد می‌شوند.

محمدعبادیانی در رابطه با تاثير ناگوار مواد آرایشی بر چهره  افراد مي گويد:بسیاری از مواد چرب موجود در محصولات آرایشی، باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند و به این ترتیب مانع خروج مواد زائدی هستند که راه خروجشان منافذ پوست است.

وی گفت:موادی که از منافذ پوست خارج می‌شوند دو دسته‌اند که شامل موادی(عرق) که باعث مرطوب ماندن پوست می‌شوند و موادی (چربی) که پوست را نرم نگه می‌دارند همچنین موادی (فضولات و مواد فاسد و سمی) که برای بدن مضر هستند و طبیعت بدن آنها را به قدری لطیف و رقیق کرده است تا از طریق منافذ پوست به بیرون بدن تخلیه کند.

اين استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران افزود: وقتی این مواد در اثر بسته بودن منافذ پوست نتوانند از آن خارج شوند، در زیر پوست حبس می‌شوند، در اثر گذشت زمان حجمشان افزایش می‌یابد و باعث بروز جوش می‌شوند.

عبادیانی بيان كرد : موادی که در محصولات آرایشی وجود دارد, نیز باعث حبس مواد در زیر پوست می‌شود و اسباب بروز جوش را به وجود می‌آورد، همچنین برخی از محصولات آرایشی دارای مواد جاذب خون هستند. این مواد باعث می‌شوند مواد 6گانه (اخلاط چهارگانه، ماده آبی و ریحی) بیش از ظرفیت خروجی به طرف پوست کشیده شوند و در نهایت با انباشته شدن در زیر پوست اسباب بروز جوش فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواد به کار رفته در تولید محصولات آرایشی، سبب تحریک ناگهانی پوست می‌شود. تحریک پوست بسته به نوع گزشی که ایجاد می‌کند, سبب واکنش بدن می‌شود. در نتیجه قوه مدبره بدن (طبیعت بدن) با گسیل مواد 6گانه به پوست، درصدد مقابله با این تحریک برمی آید و این واکنش سبب بروز جوش در پوست می‌شود

**لوازم آرايشي كه اين روزها مردانه شده اند

در چند سال گذشته مصرف مواد آرايشي تنها مختص دختران و بانوان بود اما اين روزها ديده ها و شنيده ها حاكي از آن است كه مصرف اين مواد جزئي جدايي ناپذير برخي آقايان نيز تبديل شده است ، مرداني كه قرار است در آينده به مرد زندگي دختران تبديل و يك زندگي مستقل را تشكيل دهند.

دوره زمانه عوض شده است ،مردانگي كه به داشتن ريش و سبيل نيست جمله اي است كه بدون شك از تمامي پسراني كه از انواع لوازم آرايشي استفاده مي كنند مي شنويم .

پسراني كه مشتري پر و پا قرص فروشگاه هاي لوازم آرايشي شده اند و زمان زيادي را در آرايشگاه هاي مردانه كه در گذشته تنها إصلاح سر و صورت انجام مي شد اما اين روزها اتفاقات ديگري همچون رنگ كردن مو و .... مي گذرانند.

علی رضا ٢٦ ساله از شروع تميز كردن ابروهاي خود مي گويد: برای اولین بار ابروهايم را در سن ٢١ سالگي تميز كردم كه خيلي برايم جذاب بود با اينكه مادرم برخورد خيلي بدي با من كرد اما رفته رفته من به روش خود ادامه دادم ، و اكنون براي زيبايي بيشتر از لوازم آرايشي نيز مصرف مي كنم.

محمد رضاي ١٨ ساله نيز مصرف مواد آرايشي خود را اينگونه توجيح مي كند كه چون من در سن بلوغ هستم جوش هاي چركي نامناسبي در صورتم وجود دارد به همين علت ترجيح مي دهم از اين وسائل استفاده كنم.

متاسفانه زغال بچگي هاي پسران كه سعي داشتند خود را با آن به پدرانشان شبيه كنند اين روزها به مواد آرايشي تغيير كرده است كه اي كاش هر دو گروه از جوانان بدانند كه زيبايي ظاهري اگرچه مهم است اما با مصرف چنين موادي روز به روز از زيبايي اصلي چهره ي آن ها كاسته و تبعات ناگواري را برايشان به همراه خواهد داشت.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اخبار , ایران , اجتماعی , ,
برچسب‌ها: پسر , آرایش ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان