اقدامات مجلس برای فاجعه منا چه بود؟
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 29 اسفند 1394
نویسنده : باصر
 
چندین ماه از فاجعه منا گذشت و باید دید نمایندگان مجلس برای احقاق حقوق قربانیان و بازماندگان آنان چه کرده‌اند.

چند ماهی از فاجعه خونین منا و کشتار حجاج بیت‌الله‌الحرام می‌گذرد، حادثه‌ای دلخراش که منجر به از دست رفتن هزاران مسلمان بی‌گناه شد با این وجود هنوز نتیجه‌ای از احقاق حقوق قربانیان این فاجعه و بازماندگان آنان به گوش نمی‌رسد.

این در حالی است که در آن مقطع رهبر فرزانه انقلاب با سخنان حکیمانه و به موقع خود بر لزوم تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران تاکید کردند و رئیس جمهور کشورمان نیز در مراسم استقبال از پیکرهای جانباختگان منا با تأکید بر اینکه واقعیت این فاجعه باید به ‌طور کامل برای ما روشن شود، اظهار داشتند که باید از طریق کمیته حقیقت‌یاب همه ملت‌های اسلامی بدانند چرا این فاجعه رخ داد و مطمئن شوند که در سال‌های آینده چنین فجایعی به وقوع نمی‌پیوندد.

با این وجود در این مسیر نمی‌توان از نقش مجلس شورای اسلامی در قبال پاسخگویی به افکار عمومی گذشت، چرا که مردم از نمایندگانشان نیز توقع دارند که در راستای احقاق حقوق قربانیان و بازماندگان این حادثه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

خانم‌ها و آقایان مجلس، برای فاجعه منا چه کردند؟

 


**واکنش بهارستانی‌ها به فاجعه‌ خونین منا

اولین واکنش مجلس به فاجعه منا از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای صورت گرفت که در آن خواستار پاسخگویی هر چه سریع‌تر دولت سعودی در قبال این سوء مدیریت شد. بر همین اساس یکشنبه پنجم مهر ماه اولین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از فاجعه منا با همین دستور برگزار شد؛ این جلسه در ابتدا غیرعلنی برگزار شد و در آن وزرای کشور و بهداشت به ارائه گزارشی از ابعاد فاجعه و مسیری که تا آن لحظه طی شده بود، پرداختند.

علی لاریجانی بعد از استماع گزارش وزرای مذکور اذعان داشت که مطالب عنوان شده نشان از این دارد که دولت سعودی در فاجعه منا مقصر واقعی است و در کار خود برای عمل عبادی مهم در عالم اسلام، دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است.

خانم‌ها و آقایان مجلس، برای فاجعه منا چه کردند؟


یک هفته از سخنان رئیس مجلس گذشت که مهرداد بذرپاش، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس خبر از جمع‌آوری امضا نمایندگان برای ارائه طرح دوفوریتی انتقال مدیریت حج به سازمان‌ همکاری‌های اسلامی داد؛ اما در عین ناباوری روز بعد اعلام کرد طرح یاد شده با رایزنی هیأت رئیسه مجلس به تعویق افتاده است! وی نگرانی از امنیت حجاج در زمان باقیمانده حج را علت به تعویق افتادن این طرح عنوان کرد، اما متاسفانه با گذشت چندین ماه از فاجعه منا طرح مذکور هنوز در بهارستان به جایی نرسیده است.

علاوه بر این چندی پیش رئیس مجلس در سخنانی در نشست مشترک خبری با رئیس مجلس کرواسی اظهار داشت که نامه‌ای به بین‌المجالس برای پیگیری فاجعه منا نوشته است و این موضوع در حال پیگیری است تا دیگر این فجایع دردآور تکرار نشود.

**تعمدّی بودن "منا" سندیت ندارد

"محمد حسن آصفری" عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگارمجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به سوالی پیرامون اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پیگیری فاجعه منا اظهار داشت که تا به امروز چند جلسه با مسئولان وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت تشکیل داده‌ایم و در این جلسات ابعاد حقوقی فاجعه منا پیگیری شده است.

خانم‌ها و آقایان مجلس، برای فاجعه منا چه کردند؟


همچنین آصفری با اشاره به ادعای برخی مبنی بر اینکه وقوع فاجعه منا از سوی سران آل سعود طراحی شده بود، تصریح کرد که با بررسی‌هایی که صورت گرفته است هنوز به این مسئله نرسیدیم که این حادثه تعمدّی بوده در نتیجه چنین ادعاهایی در حال حاضر سندیت ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی فاجعه منا متذکر شد از آنجایی که برخی از موارد حادثه منا مشکوک است تشکیل این کمیته ضرورت‌ دارد اما با توجه به اختلافات موجود در روابط کشورمان و عربستان، سعودی‌ها هنوز زیر بار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب نرفته‌اند.

**سرانجام پرونده فاجعه منا با قطع روابط ایران و عربستان چه می‌شود؟

خانم‌ها و آقایان مجلس، برای فاجعه منا چه کردند؟


میرهادی قره سیدرومیانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به روند پیگیری پرداخت دیه به جان باختگان منا با توجه به قطع روابط سیاسی ایران با عربستان گفت: در حوزه حقوق بین‌الملل اگر کشوری تمایل نداشته باشد به موضوعی ورود کند یا توانایی آن را نداشته باشد کشور مقابل صلاحیت رسیدگی به موضوع را پیدا می‌کند. وی بیان داشت که با توجه به این موضوع و در مواردی که حقوق بین‌الملل نقض شده باشد و کشور مقابل به موضوع رسیدگی نکند محاکم داخلی ایران می‌توانند در مورد آن موضوع رای صادر کنند و در عین حال قطع روابط سیاسی دلیلی بر قطع دیگر روابط نیست.

سخن آخر


با وجود آنکه بعضی از وکلای ملت در برابر این فاجعه دلخراش از هیچ تلاشی مضایقه نکردند اما در این بین نباید از اهمال برخی نمایندگان مجلس در برخورد با این حادثه گذشت. نمایندگانی که گویا تعهدشان به مردم را از یاد برده‎‌اند و در قبال این همه خسارت آل سعود به کشورمان سکوت کرده‌اند. کسانی که گاه و بیگاه و با فریادهای رسا نظراتشان را در مورد طرح‌ها و لوایح گوناگون بیان می‌کنند اما معلوم نیست که چرا در این شش ماه حتی یک بار هم از تریبون مجلس و در قالب نطق و تذکر بر لزوم پیگیری این حادثه اصرار نورزیدند و هیچ صحبت و انتقادی نسبت به عملکرد سعودی‌ها و سرنوشت قربانیان و مفقودان حادثه منا نکردند.

در واقع اصرار بر لزوم ورود وکلای ملت به پیگیری چنین حادثه‌ای تا سر حد احقاق حقوق قربانیان و بازماندگانشان از این جهت است که مجلس شورای اسلامی بارها و بارها و در مواقع لازم به بحث‌های مهم کشور ورود پیدا کرده است، پس می‌تواند طرحی برای تجدید نظر در روابط با عربستان ارائه کند و در این بین راهگشا باشد چرا که دیپلماسی پارلمانی می‌تواند فارغ از هر گونه ملاحظه و پروتکلی که‌ بین دولت‌ها منعقد شده است، عمل کند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اخبار , ایران , سیاسی , ,
برچسب‌ها: مجلس , منا ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان