اسرائیل هم عضو اتحادیه عرب می شود
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : چهار شنبه 26 اسفند 1394
نویسنده : باصر
 
اخیرا اقدامی تامل برانگیز در "اتحادیه عرب" انجام شده است که نيازمند تحليل و بررسی است.

آیا  سران "اتحادیه عرب" و "شورای همکاری خلیج فارس" در یک هفته اخیر به وارد کردن نام "حزب الله" به فهرست گروه‌های تروریستی اقدام کرده اند که این حرکت یک خدمت بزرگ به اسرائیل محسوب می شود.

جالب است که این اقدام توسط کشورهایی صورت می گیرد که حتی یک تیر به سمت اسرائیل شلیک نکردند و رژیم صهیونیستی را دشمن خود نمی دانند؛ بلکه حزب الله را  در فشار قرار می دهند که این یک اشباه راهبردی توسط رژیم سعودی و همپیمانانش است.

حزب الله در جنگ 33 روزه لبنان در حالی یک شکست سنگین را به اسرائیل تحمیل کرد که قبل از آن هیچ ارتش عربی نتوانسته بود در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی مقابله کند و کشورهای عربی در جنگ با اسرائیل سرزمین های وسیعی را از دست داده بودند.
 

اما اقدام "اتحادیه عرب" و مصوبه این اتحادیه که با پیگیری معاون وزیر خارجه بحرین انجام گرفت ، باعث شد تا کشورهای عضو اتحادیه (منهای عراق و لبنان و الجزایر) ، حزب الله لبنان را گروهی تروریستی بخوانند که این اقدام بیش از همه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل را خوشحال می کند.



**نظر رسانه ها و مقامات عربی چیست؟

"فهمی هویدی" نویسنده و روزنامه نگار برجسته مصری در مقاله ای در روزنامه مصری «الشروق» نوشت متاسفانه در جهان عرب از هر کسی که خوشمان نیاید به تروریسم متهم می کنیم. وی افزود به نظر می رسد هم اینک در قاموس اعراب، «تروریسم» توصیفی برای کسی شده است که از او خوشمان نمی آید.

هویدی گفت: به خاطر سر و صدا و جنجال زیادی که این موضوع برپا کرد وزارت امور خارجه تونس در چهارم دسامبر گذشته در بیانیه ای اعلام کرد جنبش حزب الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی توصیف نشده است و این بیانیه تصمیمی الزام آور نیست.

"عدنان منصور،" وزیر خارجه سابق لبنان درباره تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر تروریست خواندن حزب الله گفت: تصمیم صادره توسط وزرای خارجه اتحادیه عرب علیه حزب الله، به اسرائیل و به کسی که پشت آن قرار دارد، خدمت می‌کند.

وزیر خارجه سابق لبنان با بیان اینکه تسویه‌حساب‌ها با مقاومت این‌بار از طریق کشورهای برادر انجام می‌شود، از تصمیم‌های شورای همکاری خلیج‌فارس و شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب علیه حزب‌الله ابراز تاسف کرد. منصور تأکید کرد، این تصمیم‌ها به مقاومت و رویکرد آن در مقابله با دشمن تاثیری نمی‌گذارد.

"عمران زعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: اگر عربستان و دنباله‌روهای آن حزب الله و بسیج مردمی را تروریستی بدانند، در نتیجه گروه داعش و جبهه النصره گروه‌های مقاومت هستند.  من که غافلگیر نشدم و ممکن نیست هیچ یک از افراد مقاومت و مخالفان تروریسم و اعراب و مسلمانان واقعی، با توجه به سیاست‌هایی که عربستان سعودی از زمان شکل گیری خود تا این لحظه، در منطقه اجرا می‌کند، از این مسئله غافلگیر شده باشند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود: اتحادیه عرب این تصمیم را در ادامه تصمیم شورای همکاری خلیج فارس و نیز موضعگیری‌های نشست وزرای کشور عرب که با واکنش‌های منفی و مخالفت‌های شدیدی روبرو شد، اتخاذ کرد. می‌توان این تصمیم را در واقع تصمیم شکست خوردگان و تصمیم عربستان عاجز دانست و  این تصمیم در جایی اتخاذ شد که آن را نه (جامعه‌الدول العربیه) «اتحادیه عرب» بلکه باید (خانعه الدول العربیه) «ذلّت خانه عرب» نامید؛ به نظر من این تصمیم به منزله تیر خلاص به این موسسه (اتحادیه عرب) است که هیچ‌گاه به معنای واقعی کلمه یک موسسه نبوده و هیچ‌گاه برای مردم عرب با همه عظمت و بزرگی و کرامتی که دارند، اهمیتی قائل نبوده است.

"ابراهیم جعفری" وزیر امور خارجه عراق در این زمینه اظهار داشت: هر کس که حزب الله را تروریست بخواند خودش تروریست است و اینگونه عراق به مصوبات سعودی جلسه اتحادیه عرب واکنش نشان داد.



**اقدام اتحادیه عرب رضایت عمیق اسرائیل را در پی دارد/احتمال عضویت اسرائیل در اتحادیه عرب 

البته این اقدام اتحادیه عرب رضایت عمیق اسرائیل را در پی داشت. وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی از تروریستی خواندن  جنبش حزب‌الله استقبال کرد و جلوگیری از مشارکت این جنبش در انتخابات لبنان را خواستار شد.

الاخبار نوشت: "تزیپی لیونی"، وزیر خارجه سابق اسرائیل و از نمایندگان "کنست"، از تصمیم اخیر اتحادیه عرب مبنی بر تروریست خواندن جنبش حزب الله، استقبال کرد و در حساب خود در توییتر نوشت: «اتحادیه عرب تصمیمی درست و منصفانه اتخاذ کرده است. حزب الله، گروهی تروریستی است و هیچ پوشش یا ائتلافی نمی‌تواند این حقیقت را پنهان کند. گام بعدی جلوگیری از مشارکت این گروه در انتخابات لبنان خواهد بود.»

برخی رسانه های منطقه  معتقدند با تروریست دانستن حزب الله توسط رژیم سعودی و همپیمانانش هیچ بعید نیست که در مصوبات آتی شورای همکاری خلیج فارس ، "بنیامین نتانیاهو" یا یکی از مقامات "تل آویو" دبیر کل اتحادیه عرب شوند.

البته انتخاب اخیر دبیر کل اتحادیه عرب هم بسیار به نظر اسرائیل نزدیک است و"احمد ابوالغیظ"  (وزیر حسنی مبارک)گزینه ای است که سران کشورهای اتحادیه عرب برای خدمت به رژیم صهیونیستی  انتخاب کرده اند.  

البته  امکان دارد مصوبات جلسات آتی اتحادیه عرب به رسمیت شناخته شدن قطعی و عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه عرب باشد که با توجه به مصوبه اخیر اتحادیه عرب ، از سران این اتحادیه هر اقدامی انتظار می رود.

شاید در جلسه آتی، کشورهای عربی تصمیم بگیرند با اکثریت آرا اسرائیل را عضو اتحادیه عرب کنند و کمک های مالی نیز همچون اقدامات تشویقی ایالات متحده آمریکا برای رژیم صهیونیستی در نظر بگیرند که البته این موضوع به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اخبار , جهان , سیاسی , ,
برچسب‌ها: اسرائیل , اتحادیه عرب ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان