تقویت حافظه در کمترین زمان
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : چهار شنبه 26 اسفند 1394
نویسنده : باصر

 

با این ترفندها ، مهارتها ، تمرین ها و خوراکی های خوشمزه حافظه خود را تقویت کنید !!!

قدرت حافظه تا حد زیادی بستگی به مهارت های مختلفی دارد که شما برای به خاطر سپردن موضوعات متفاوت به کار می گیرید علاوه بر مهارت ها .و ترفندهای مخصوص تقویت حافظه  ، تغذیه مناسب هم برای بهبود عملکرد مغز که در نهایت منجر به بهبود عملکرد حافظه میشود نیز موثر است

در ابتدا مواد غذایی که باعث تقویت حافظه می شود را ذکر کرده و در ادامه به برسی مهارتها و ترفندهای تقویت حافظه می پردازیم:

635414731277209612

معمولا در میان روز که میل به خوردن چیزی دارید پیشنهاد ما به شما امتحان کردن مغزهای مختلف است مانند: مغز بادام که سرشار از پروتئین های سرکوبکننده گرسنگی و چربی های تک زنجیره ای اشباع نشده است بادام حاوی ویتامین E است و مانع از کاهش مهارت های شناختی می شود همچنین گردو پر است از امگا 3 که برای مغز بسیار خوب است . همچنین پلی فنول های کاهنده التهاب پسته هم که سرشار از آنتی اکسیدان لوتئین است باعث تقویت حافظه می شود. البته در مصرف مغزها باید متعادل بود مثلا برای بهترین اثربخشی حدود 13 گرم از بادام (نهایتا 23 عدد) کافی است. بادام زمینی نیز دارای بیشترین مقدار پروتئین در میان سایر مغز‌ها بوده و می‌تواند منبع غنی و مناسبی برای جبران کمبود پروتئین باشد. بادام زمینی حاوی سلنیوم بوده که باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدان‌ها شده و می‌تواند مغز را در برابر بیماری‌هایی که با کاهش قدرت تمرکز و حافظه در ارتباطند، محافظت کند.

images

موز فیبر زیادی دارد وعلاوه بر احساس سیری باعث تقویت عملکرد مغز می شود و آمینواسیدهایش شما را آرام و متمرکز نگه می دارد ، علاوه بر همه اینها موز منبع قدرتمند پتاسیم هم محسوب می شود و همین ماده معدنی با تنظیم فشار خون، به کاهش استرس کمک می کند.

7226073

انگور حاوی رسوراتول بوده و می‌تواند قدرت تمرکز و همینطور توانایی مغز را تقویت کرده و به مبارزه با اثرات کاهش حافظه بپردازد.همچنین ماده موثری در این ماده غذایی موجود است که به ترمیم بافت مغزی افرادی که دچار آلزایمر هستند می پردازد.

olive-oil-990x556

زیتون و مشتقات آن مانند روغن زیتون حاوی چربی های غیر اشباع تک زنجیره ای هستند که برای مغز و قلب عالی می باشد همچنین این میوه دارای پلی فنول است که برای جلوگیری از بروز دمانس ( زوال عقلی ) نقش به سزایی دارد.

220px-Dried_Muscat_Grapes_-_Robin

مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت‌کننده حافظه به شمار می‌رود. از گذشته برای تقویت عملکردهای مغزی خصوصا برای کودکان، آنها را به خوردن مویز توصیه می‌کرده‌اند. این ماده غذایی مفید می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده مغذی در نظر گرفته شود.

Cinnamon

حتی استشمام بوی دارچین تقویت کننده مغز است ، می توانید با خیال راحت به کودکانتان آدامس باطعم دارچین بدهید ، حافظه، قدرت تمرکز، توجه، شناخت را تقویت می کند.

غ4

ماهی دارای منبع غنی از امگا 3  است  که باعث کاهش افت حافظه بازشناختی (پدیده‌ای طبیعی که در افراد سالم نیز با افزایش سن رخ می‌دهد) می شود. پس فراموش نکنید که این ماده غذایی را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید.

Beautiful-Fresh-Strawberries (1)

توت‌ فرنگی و زغال‌اخته میل کنید زیرا توت سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای مغز است همچنین ذغال اخته باعث افزایش یادگیری و توانایی به یاد آوردن در میان افراد میانسال که در به یاد آوردن مسائل مشکل دارند می شود  .

chocolate_np_432321

شکلات های تلخی که حداقل ۷۵ درصد کاکائو دارند، منبعی بسیار عالی برای دریافت انواع آنتی اکسیدان ها و فلاونوییدها محسوب می شوند. فلاونوییدها باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه می شوند و به یادگیری و به خاطر سپردن مطالب کمک می کنند. به همین دلیل مصرف حدود ۱۵ گرم شکلات تلخ در روزهای امتحان توصیه می شود. از طرفی حواستان باشد کاهش مصرف مواد قندی در تقویت قند موثر است پس لطفا نوشابه نخورید!

برای بهبود حافظه خود علاوه بر رعایت موارد تغذیه ای گفته شده انجام و تمرین مهارتهای ذیل پیشنهاد می شود :

  • اطلاعات را خرد کنید: مغز انسان اطلاعات را در قطعات کوچک بهتر به خاطر می سپارد. بنابراین با خرد کردن موارد بلند به اطلاعات کوچکتر راحت تر می توانید آنها را حفظ کنید.
  • کلمات را به هم ربط دهید: گاهی وقت ها حفظ کردن بعضی چیزها کار سختی است. با پیدا کردن ارتباط بین موارد جدید و موارد قبلی آشنا در ذهنتان می توانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید.
  • ورزش کنید: همه می گویند که ورزش برای فلان و فلان و فلان چیز مفید است! حالا ما هم می گوییم که جسم و ذهنتان را ورزش دهید، جدول ، سرگرمی های فکری،مطالعه ورزش ذهن اند و از طرفی فعالیت های ورزشی منظم هرچند سبک باعث بهبودی چشمگیر حافظه می شود.
  • از حافظه تصویری تان استفاده کنید: این یکی از قدرتمند ترین ابزارهای مغز است. تصور کردن یک تصویر یا صحنه روش موثری برای به خاطر سپردن است،برای این کار از تمام حواس خود اعم از شنوایی،بویایی ،لامسه و … استفاده کنید .مثلا بگویید که عینک تان را روی میز آشپزخانه گذاشته اید. حالا تصور کنید که عینک آن جا است و تمام غذاهای روی میز را خورده! دفعه بعد که می خواهید جای عینک را به یاد بیاورید مغز آن تصویر را در ذهن دارد.
  • تمرکز کنید:. بهترین حالت این است که هر زمان فقط یک کار را انجام بدهید و روی آن کاملا تمرکز کنید. وقتی چند کار مختلف را به صورت همزمان انجام می دهید مغز نمیتواند عملکرد درستی داشته باشد
  • خواب مناسب: اگر می خواهید همیشه حافظه خوبی داشته باشید خواب را فراموش نکنید. کم خوابی می تواند به شدت از قدرت حافظه و تمرکز شما کم کند. ضمنا فراموش نکنید شب ها غذای سبک بخوردید و خوابیدن در شب برای مغز نسبت به خواب در روز مفید تر است.
  • عمیق نفس بکشید : وقتی نفس عمیق می کشید اکسیژن بیشتری به مغز می رسد، نفس عمیق کشیدن به شما آرامش داده در نتیجه بهتر فکر می کنید.
  • دست از نگرانی از جانب چیزهای مختلف بردارید: چرا که نگرانی تفاوتی در وضع ایجاد نکرده و در ضمن با نگرانی کاری از پیش نمی برید، پس به یک موسیقی خوب گوش دهید ،یک برنامه روزانه مفرح مثل شنا ،یوگاه یا پیاده روی برای خودتان ترتیب دهید و دست از نگرانی بردارید تا ذهنتان روشن شود.خوب است بدانید استرس قاتل حافظه است !
  • خندیدن: موجب آزاد شدن اندورفین شده و سطح استرس را کاهش و قدرت مغز را افزایش می دهد. خنده نه تنها به ارتقای  حافظه کمک می کند  بلکه باعث می شود بهتر فکر کنید.
  • موضوع های مختلف را کوتاه کنید :ظرفیت حافظه‌ی کوتاه‌مدت، محدود است. اطلاعات پیچیده را به صورت عبارت‌های کوتاه و کوچک دربیاورید؛ مخصوصا عددها هر قدر کوتاه‌تر باشند، بهتر در ذهن می‌نشینند.
  • موضوعاتی که فراموش می کنید را برای کسی تعریف کنید یا به کسی آموزش بدهید: با این روش می‌بینید که موضوع مورد نظر خیلی خوب در ذهن می‌نشیند و دیرتر فراموش‌تان می‌شود.

در نهایت تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.برای چند ثانیه فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید را نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید، آنها را به ترتیب از حفظ بگویید.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مقاله , علمی , ,
برچسب‌ها: تقویت حافظه ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان