تهران در رنگ و نقش نوآورانه
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : چهار شنبه 26 اسفند 1394
نویسنده : باصر

 


مدآنلاین، رویا مرادی: چقدر این روزها حال شهر خوب است. شور و اشتیاق برای خرید و نو شدن، و به اتمام رساندن کارهای نیمه تمام. و چقدر لذت بخش است در بین همه فشردگی های روزهای پایانی سال کمی به آهستگی قدم زدن در خیابان ها و پارک های شهر.
مشاممان پر می شود از بوی سبزه و درختان تازه جوانه زده و بنفشه ها و سنبل ها، که از کنار هر فضای سبز یا گلفروشی عبورر کنید حالتان را سر جایش می‌آورد. این روزهای پایتخت را اگر خوب نگاه کنید چشمانتان هم بی‌نصیب نخواهد ماند. اگر گذرتان به خیابان انقلاب، ولیعصر و بلوار کشاورز افتاده باشد حتما نگاهتان با تعجب به درختان، کف پیاده‌رو ها و صندلی‌های پارک ملت برای لحظاتی گره خورده است.

رنگ، رنگ و رنگ. بله میهمانی عظیمی بر پاست. در سطح شهر هنرمندانی جوان و پر انرژی را می‌بینیم که به تنهایی یا گروهی مشغول طراحی و  ساخت و ساز و رنگ کردن هستند. جوانانی که به واسطه فراخوان سازمان زیباسازی شهر تهران فرصت یافته‌اند که ایده‌هایشان را در سطح شهر و  در تماس مستقیم با مردم اجرا کنند. آنچه از آن بهره گرفته شده، هنر محیطی است؛ در فراخوان سازمان زیباسازی هم از این طرح با عنوان «رویداد هنری بهارستان» یاد شده است؛ طرحی که هر سال از سوی این سازمان با عنوان «سالانه هنرهای شهری بهار تهران» اجرا می‌شود. این هنر جدید، سال‌هاست جای خودش را میان هنرهای معاصر باز کرده و طرفداران زیادی بخصوص در میان جوانان دارد. این روند هنری که در سطح شهر شاهد آن هستیم ترکیب ماده یا موادی ارزان قیمت و کم‌دوام چون رنگ و کاموا و پلاستیک و آینه و طلق‌های رنگی هستند و برای بازه زمانی محدودی در نظر گرفته شده‌اند.


از میدان انقلاب به سمت چهارراه ولیعصر دو هنرمند جوان با استفاده از درب بطری‌های پلاستیکی و چسباندن آنها روی دیوار یک مدرسه دخترانه فرم‌های انتزاعی خلق کرده‌اند و بعد از زیبایی که به چشم می‌آید این به ذهن خطور می‌کند که روزانه آن‌قدر درب بطری در شهر تولید می‌شود که می‌توان بسیاری از این دیوارها را با آنها پوشاند؛ ایده‌ای تقریبا مشابه ولی با مواد دور ریز و با فرمی دیگر در محوطه جلوی درب مترو میدان جهاد واقع در میدان فاطمی را پوشانده است.

 

درختانی عظیم از بطری‌های پلاستیکی و فلزی نوشابه عابرین را واداشته که دست به کار شوند و تصاویری را با گوشی‌های موبایل خود ثبت کنند. ای کاش وقتی زباله‌هایمان را گوشه و کنار شهر رها می‌کنیم به این فکر کنیم که ممکن است به این صورت سر راهمان سبز شوند.

سر به هوا یا سر به زیر؟ شخصیت‌های کارتونی مینیون‌ها با نگاه شیطنت‌آمیزی که به عابران می اندازند جای خودشان را در دل آنها باز کرده‌اند.

هنرمندانی هم ماهی‌های کوچک و بزرگی را بر دیواره کانال بی‌آب بلوار کشاورز به تصویر  کشیده‌اند که یادمان می‌آورد آب زیادی برایمان باقی نمانده است.

آن طرف خیابان، جلوی ساختمانی نیمه‌کاره و تیره درختی بلند قامت خشکیده، پوشیده شده از بادکنک‌های رنگی خودنمایی می‌کند و آدم را یاد کارتون‌ها می‌اندازد و این تضاد جلوه خوبی به آن قسمت داده است.

مسیر کانال را مستقیم به سمت تقاطع کارگر که پیش برویم باز هنرمندانی هستند که با ایده‌هایی متفاوت مشغول کار هستند. درختانی رنگین‌کمانی که لطافت خاصی به آنها داده و آنها را به پیشباز بهار برده است.

جوانی فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر مشغول چسباندن قطعات رنگی بر دیوار و کف پیاده‌رو ضلع جنوبی پارک لاله است.

هنرنمایی ها در این  بلوار  همچنان ادامه دارد. گذرگاهی مسقف با طلق‌های رنگی که پروانه‌های سفید از یک طرف وارد آن می‌شوند و رنگی از طرف دیگر خارج می‌شوند.

اگر محدوده بین پارک ساعی تا میدان ونک محل تردد شماست حتما چشمانتان را تیز کنید تا دیدنی‌ها را از دست ندهید. باز هم گذرگاه رنگی دیگر و ایده جالب و خاطره‌انگیز فولکس قدیمی که قورباغه‌هایی از آن به داخل آب راه پیدا کرده‌اند.

ایده گل‌های رنگی بر روی نرده‌های زمین فوتبال با این هدف در ذهن طراح آن شکل گرفته است که طرح گل‌های رنگی با استفاده از متریال نرم پارچه و پشم شیشه از تیرگی و  خشک بودن ظاهر این محیط مردانه بکاهد.

بعد از رانندگی و راه رفتن‌های تند و دوندگی‌های روزانه انصاف هم ایجاب می‌کند کمی فرصت استراحت به خودمان بدهیم. اگر در محدوده تقاطع نیایش با ولیعصر یا بالاتر از آن هستید، پارک ملت، بستر مجسمه‌های فراوانی شده است. اینجا هم هنرمندان با حضور پر رنگ خود حال و هوای دیگری به پارک داده اند. آنها در فواصل نزدیک به هم مشغول کار هستند و بعضی از کارها به اتمام رسیده است.

مجسمه ها خود بستر هنرنمایی هنرمندانی دیگر شده‌اند و بدون آنکه آسیبی به آنها برسد هویت موقتی جدیدی پیدا کرده‌اند. صندلی‌ها و تنه درختان آینه کاری شده و کف پیاده‌رو هم بی‌نصیب نمانده‌اند.

آنها که ایده خود را از طراحی تا اجرا در محل و بین مردم انجام داده‌اند در تعامل با مردم موفق‌تر عمل کرده‌اند. هنرمندان از استقبال بی نظیر مردم می‌گویند. اینکه کنار آنها می‌نشینند و  کار اجرا را دنبال می‌کنند و بعضی‌ها در روند کار ایده‌هایی هم مطرح می‌کنند که برای هنرمندان بسیار جالب است و پیگیر آن هستند که اتمام کار چه وقت است که بیایند و از تکمیل شده آن عکس بگیرند. به این مجموعه وصف هدفون عظیمی در تقاطع خیابان انقلاب و فلسطین را باید اضافه کنیم و قرار است از آن موسیقی فیلم برایمان پخش شود.

این آثار در ایام نوروز هم در سطح شهر باقی هستند. شما خوانندگان مدآنلاین هم اگر قصد سفر در روزهای تعطیلات ندارید، فرصتی بگذارید و خودتان را فارغ از بدوبدوهای معمول هرروزه‌تان در پایتخت به این هنرهای خلاقانه بسپارید. یادمان باشد هدف خلق آثاری که مرور کردیم جز این نیست که با محیط زیستمان دوست باشیم.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , هنری , اخبار , ایران , جنجالی , ,
برچسب‌ها: عکس , تهران , نقاشی خیابانی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان