آیا ایران و کره‌شمالی همکاری هسته‌ای دارند؟
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : دو شنبه 24 اسفند 1394
نویسنده : باصر

اینترنشنال بیزنس تایمز در گزارشی ادعای همکاری ایران و کره‌شمالی در توسعه موشک‌های بالستیک را مطرح کرد.

 پایگاه اینترنتی اینترنشنال بیزنس تایمز با انتشار گزارشی به بررسی ادعای همکاری ایران و کره شمالی در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک پرداخت. خدمات پژوهشی کنگره واشینگتن (سی‌آر‌اس) در گزارشی ادعا کرد این احتمال وجود دارد که ایران در توسعه موشک‌های خود از کره شمالی کمک گرفته باشد. در ادامه ادعا شده ایران هنوز برای تهیه مواد مورد نیاز ساخت موشک‌های بالستیک به رژیم «کیم جونگ اون» وابسته است. در گزارش (سی‌آر‌اس) به نقل از جامعه اطلاعاتی آمریکا نوشته شده همکاری کره شمالی و ایران تا سال‌های نخست قرن بیست و یکم ادامه داشت.
 
نگارنده می‌نویسد: «ایران از توانایی توسعه موشکی کره شمالی فراتر رفته است؛ اما تهران هنوز تا حدودی برای تهیه مواد مورد نیاز خود به پیونگ‌یانگ وابسته است. البته ایران این موضوع را تأیید نمی‌کند. برخی بر این باورند که ایران بدون حمایت خارجی حتی قادر به ساخت مدل‌های مشابه «اسکاد بی» و «اسکاد سی» یا همان شهاب یک و شهاب دو نیست.»(!)
 
در ادامه گزارش به سخنان «جیمز کلپر،» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در سال 2014 مبنی بر اینکه ایران در زمینه برنامه موشکی درون قاره‌ای هیچ کمک خارجی دریافت نمی‌کند، اشاره شده است. وی همچنین ماه گذشته اعلام کرد «مبادلات قابل توجهی میان تهران و پیونگ‌یانگ وجود نداشته است.»
 
گرچه یک تحلیل رسمی انجام شده به وسیله آمریکا نشان می‌دهد هیچ همکاری بین ایران و کره شمالی وجود ندارد؛ اما برخی اخبار از موارد همکاری احتمالی دو کشور خبر می‌دهند. علاوه بر این، اخبار داخلی آمریکا به انتشار حدس و گمان‌هایی درباره تمایل مقامات ایرانی به همکاری با کره در انجام آزمایشات هسته‌ای می‌پردازند. (!)
 
در ادامه گزارش آمده است: «دنیس بلر،» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در سال 2009 اعلام کرد کره شمالی می‌تواند مواد و تکنولوژی هسته‌ای خود را به کشورهای دیگر انتقال دهد. بلر افزود: «پیونگ‌یانگ می‌داند اگر موادی را انتقال دهد که در کشوری دیگر یا به دست گروهی در حملات هسته ای یا تروریستی استفاده شود، آمریکا قادر به ردیابی آن است. نتیجه چنین اقدامی مقابله نظامی آمریکا را در پی خواهد داشت.»
 
بلر همچنین افزود: « کره شمالی به دلیل افزایش ذخایر هسته ای خود و یا روبرو شدن با بحران اقتصادی شدید تمایل زیادی به انتقال سلاح‌های هسته‌ای یا مواد قابل شکافت دارد. این کشور با درآمد حاصل از چنین معاملاتی بقای خود را تضمین خواهد کرد.»
 
پس از اینکه کره شمالی چندین دستگاه‌ اتمی را در سال‌های 2006، 2009 و 2013 آزمایش کرد، در ماه ژانویه از انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای خود خبر داد. کره از آن زمان تاکنون آزمایش‌های موشکی انجام داده، یک موشک را پرتاب کرده و چندین بار هم‌پیمانان غربی را به انجام حملات تهدید کرده است. شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و کره جنوبی پیشرفت‌های هسته‌ای «پیونگ‌یانگ» را محکوم کرده است؛ اما رهبر کره شمالی همچنان در پی افزایش قابلیت‌های هسته‌ای این کشور است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , نظامی , اخبار , ایران , سیاسی , ,
برچسب‌ها: ایران , کره شمالی , همکاری هسته ای ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان