تجزیه سوریه در راستای طرح خاورمیانه جدید است/ روس‌ها مخالف تجزیه هستند
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : یک شنبه 23 اسفند 1394
نویسنده : باصر

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: تجزیه سوریه درراستای طرح آمریکایی خاورمیانه جدیداست که ایران و روسیه همواره مخالف تجزیه خاک این کشور هستند.

سیدهادی سید افقهی، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد تحولات اخیر سوریه و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تجزیه خاک این کشور گفت: مسئله تجزیه سوریه در راستای طرح کلی آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور تجزیه خاورمیانه بوده و همان اصطلاحی است که همواره در گفتگوهای سیاسی، مطبوعات و رسانه‌ها بارها تکرار و نقد شده، بحث خاورمیانه جدید است که آمریکا به طور جدی به دنبال اجرایی کردن این نقشه است. کشورهای غربی در حال حاضر نیز بحث تجزیه عراق را مطرح می کنند که هنوز در این زمینه موفق نشده‌اند، اما از طرفی توانستندسودان جنوبی و مرکزی را تقسیم کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا به دنبال تجزیه خاک سوریه به چند قمست علوی نشین، ارامنه، اهل سنت و درزی‌ها است که ایران و روسیه با این طرح به شدت مخالفت هستند.در طی روزهای اخیر یکی از خبرنگاران روسی از یکی از مسئولین خود در مورد اینکه آیا می توان یکی از راه حل های سوریه را تجزیه خاک این کشور دانست سئوال میکند که این مقام روسی پاسخ میدهد که خود مردم سوریه در این خصوص تصمیم گیر هستند لذا این موضوع شبهه ای را در میان رسانه ها و سایر کشورها ایجاد می کند که روسیه با تجزیه سوریه موافق است در صورتیکه پوتین اعلام میکند که این اقدام تنها با تصمیم گیری مردم سوریه میسر است. چنین واکنشی از سوی پوتین بیانگر این است که رئیس جمهور روسیه سعی کرده در این خصوص ابهام زدایی کند و اعلام کند که با این موضوع موافق نیست.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: در حال حاضر چند مسئله بسیار مهم مطرح است، طرح آتش‌بس که در سایه پیشروی‌های ارتش سوریه و هم پیمانانش مخصوصا بعد از ورود روس ها که بسیاری از معادلات را به نفع سوریه جا به جا کرد، ارتش توانست با هم‌پیمانان روس خود پیشروی کرده و بسیاری از نقاط استراتژیک را باز پس بگیرد. اما در بحث آتش‌بس نباید خیلی خوشبین بود چراکه آتش‌بس نباید طوری باشد که نفس تازه ای به مخالفین و تروریست‌ها بدهد و آنها را آماده جنگ بعدی بکند. اما علی رغم نقض آتش بس بسیاری امید دارند که این طرح بتواند زمینه گفتگوهای سیاسی را فراهم کند و مخالفان و موافقین وارد بحث و گفتگو با یکدیگر بشوند.

سیدافقهی اظهار با بیان اینکه بشار اسد هم همانند روس‌ها بارها اعلام کرده است که مردم سوریه باید برای کشور خود تصمیم گیری کنند، افزود: بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز همانند روس‌ها اعلام کرده است که تنها تصمیم گیرنده اصلی مردم سوریه هستند و هیچ کشوری حق دخالت در سوریه را ندارد. اما از سوی دیگر گروههای تروریستی به دنبال تجزیه سوریه بوده و همواره سعی میکنند تا سوریه را به این سمت و سو پیش ببرند. آنها به دنبال جدایی کردها هستند تا از این طریق بتوانند به دیگر اهداف خود دست پیدا کنند.

وی به مواضع ایران در قبال تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که خواستار استقلال سیاسی سوریه بوده و هیچ کشوری نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند، همچنین رئیس جمهوری ایران در سخنرانی اعلام کرد که ایران همواره مخالف تجزیه این کشور است.

این کارشناس مسائل بین المللی به فتنه انگیزی های عربستان در خاک سوریه اشاره کرد و افزود: همچنان سعودی ها و ترک ها سعی در نقض آتش بس دارند و امکان دارد با فشار آمریکا هم‌پیمانان مسلح خود را به پای میز مذاکره بکشانند که باتوجه به اینکه نتیجه آن مشخص نیست اما قطعا به نفع آنها نخواهد بود. از سوی دیگر در سایه این آتش‌بس فرآیندی دیگر در حال شکل گیری است، مردمی که به زور مسلح شده بودند در حال حاضر دلاری از سوی تروریست‌ها دریافت نمیکنند لذا سلاح‌های خود را تحویل داده و امان نامه می‌گیرند تا به زندگی عادی خود ادامه دهند.

سیدافقهی ادامه داد: طبق زمان بندی انتخابات پارلمانی سوریه در فروردین ماه برگزار میشود که برخی ها معتقدند که مانع گفتگوهای سیاسی است و باید این انتخابات برگزار نشود اما سوری ها به دنبال برگزاری این انتخابات هستند چراکه عنوان میکنند اگر در این شرایط جنگ انتخابات برگزار نشود به ضرر سوریه خواهد بود، پس بهتر است انتخاباتبرگزار شود و سپس تصمیمات دیگری گرفته شود.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اخبار , جهان , سیاسی , ,
برچسب‌ها: سوریه , تجزیه ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان